Indlæg: 7

Oprettet af | Oprettet: 19-06-2008, 09:05

Ide til Hvalekasse/seng :)

Hejsa.

Jeg har haft hvalpe et par gange før med forældrene til vores tæve som er drlgtig nu, hver gang har vi købt os fattig i træ, byggede redekasse osv osv. Det var et størrer arbejde nu det er en Golden Retriever, og der skulle være låge i, og jeg skal komme efter dig :);

Denne gang har vi valgt at prøve noget nyt. Vi har simpelthen købt en Weekeend rejse seng til børn, der er Madres i, den er hævet fra jorden, og kan vaskes af. Når den så er slået ud, har vi skåret et hul i "nettet/stoffet" på den ene side, så Trille selv kan gå ud og ind. Hullet er skåret ca 20 cm over madressens højde, så hvalpene vil ikke kunne falde ud. Sengen er 70*120 cm, og så længe de små guldklumper ikke er aktive, ikke kan se osv, så er det en fin længden til deres hyggekrog med mor. Derefter skal vi jo have lavet indhegning i haven osv, så de kan komme ud og bruge energi, men i hvert fald de første 2-3 uger kan den fint bruges :);

Med Venlig Hilsen
Maria

Skriv et svar til indlægget



19-06-2008, 11:58

Hej Maria
God ide:-). Hvordan går det med din hund??
Vh Lonni

19-06-2008, 12:49

Hej Lonni.

Jeg tog hende afsted, undskyld glemte helt at skrive noget tilbage, det var lidt kaotisk da det hele skulle nåes inden børnene skulle hentes i dagpleje og børnehave :);

Hmm Hun har det efter omstædighederne godt nok, de kan ikke helt finde ud af om det er livmoderbetændelse der er på vej, fordi det ikke lugter (endnu), også er det lidt hun "snasker". Vi skulle se om det blev værrer og holde øje med om hun fik feber, og hvis det så begyndte at lugte så skulle vi afsted med det samme.

Hun vil dog stadig ikke spise, det går mig lidt på, da hun er en slank hund i forvejen, og kun har en smule mave nu, men vi har snart prøvet alt det hvalpefoder der findes på market fra dyrelæger til grovvarecentere, og det er det samme hver gang, hun spiser første måltid med at blive håndfodret, derefter vil hun ikke så meget som lugte til skålen. Men er det rester fra vores mad, så kan hun godt spise, og vi har begge hendes gamle pensioneret forældre, som er godt i stand, så de er røget på lightmad (efter dyrelægen mente de levede for godt hehe og skulle smide 4-8 kg hver hehe), og deres mad vil hun også gerne se om hun kan tage lidt fra.. men bestemt ikke hendes eget. Og det er jo vigtig hun får de rigtige vitaminer og kalk, så nu vi alligevel var ved dyrelægen købte jeg hvalpemælk med hjem, så nu kan jeg blande sådan noget op så jeg ved hun får mere næring da det også bruges til drægtige tæver.
Igår fik hun også kødben, det spiste hun også fint, så om hun bare er blevet ultra kræsen, det er så et godt spørgsmål, før spiste hun i hvert fald alt.. og nu er det bedste jeg kan give hende grøntsager, agurk, tomat osv. Og det kunne hun ikke lide før hehe..

Dyrelægen fortalte at drægtige tæver faktisk var så kloge at de i perioder stoppede med at spise ret meget, da hvalpene ellers kunne blive for store til de kunne føde dem, om det så passer ved jeg ikke, har ikke lige hørt om det før, og det er 5 år siden vi havde hvalpe med hendes forældre, så har lidt svært ved at huske om hendes mor spiste hele perioden :) Men håber det er rigtigt, selv om jeg synes at hun indtager for lidt, når man tænker på hun er 6 uger henne og de skulle vokse en del nu og de næste 3 uger frem :);

Men du skal have tak fordi du lige svarede på mit indlæg, altid godt lige at høre man ikke var overpyldret når man går og ser de forskellige tegn ved hunden :);

Mvh Maria

19-06-2008, 13:21

Hej Maria
Godt du kom afsted, det der med, at hun ikke spiser så meget skyldes jo også, at hvalpene vokser, og der ikke er så meget plads til et større måltid:-) Men jeg kan da godt forstå din bekymring, hun skal jo have exstra vitaminer, kalk nu hvor hun er drægtig. Du kan prøve, at købe kalk/mineraltilskud i pulverform, og så blande det i hendes mad. Hun vil jo helst have rester, så bland det deri:-). Hvis du kan liste lidt hvalpefoder i resterne, er det jo også en løsning:-) Og ja, de kan få de skøreste madvaner, ligesom vi:-). Men tilbyd hende flere små måltider om dagen, så går det nok. Er det det første kuld i skal have??
Det er jo altid spændende, at se hvordan det hele går.
Vh Lonni

19-06-2008, 14:30

Hvad med, at dele hendes mad ud på flere små måltider hen over dagen.
Jeg har hørt, at det nogle gange hjælper lidt. Sådan en flok hvalpe fylder jo hurtigt godt op i maven, så måske kunne små overskuelige portioner hjælpe.

19-06-2008, 15:18

Weekend seng, ja det var faktisk en god idé..

20-06-2008, 09:13

Hejsa.

Tak for jeres råd. Vi har godt nok prøvet med en masse små måltider, det er som om det ikke har hendes interesse at spiser generalt. Men hvalpemælken, som kan bruges til hunde der er drægtige, det kan hun godt lide, så det får hun blandet i hendes mad nu, godt nok drikker hun bare det hele og lader tørfoderet være, men vi håber da der kommer lidt af det ind også :);

Ja det er første gang vi skal have hvalpe med Trille, sidst vi havde hvalpe var for 5 år siden med hendes mor og far, og den gang var Trille kun halv så stor som de andre, så hun fik sutteflaske, det var nok grunden til vi ikke kunne sælge hende, vi havde alt for tæt bånd med hende :) Jeg synes godt nok bare hendes Mor voksede hurtiger, det er som om maven står stille på Trille, men det kan være det kommer. Jeg er nok bare for opmærksom på det hele, det tager jo tid, men burde nu alligevel begynde at gå stærkt nu.

Vi havde trille ude og blive parret mens vi var på ferie, der boede min bror her i huset og passede de 2 gamle hunde, Trille's mor var i løbetid samme tid (det kommer de altid), men synes faktisk hun har en størrer mave end Trille, også er hun sulten 24/7, jeg håber godt nok han har holdt ordenlig øje med dem. Faren fik vi kastereret da vi valgte at beholde Trille for 5 år siden, så der ikke skulle ske en ulykke :) Vores have er godt nok indhegnet godt, men ved naboen fik sin hund parret uden de vidste det.. Men mon ikke hun bare altid er tyk som hun plejer, eller måske falsk drægtig :) Hun er i hvert fald for gammel til sådan nogle vildbasser, selv om hun stadig er legesyg i en alder af 8½ år :)

Hun ser bare så tyk ud i forhold til Trille, men hun har jo altid været godt i stand, og Trille har været slank og ikke har kunnet taget på om så hun drak fløde, så det er nok derfor det ser så forkert ud hun nu har lidt mave, mens hendes Mor og Far stadig er tykkere :);

Mvh Maria

02-07-2008, 14:51

Hejsa..

Har lige fået endnu en ide, da en hundekurv i plastik til en stor hund let kan være dyr, så hvis man ikke går op i udseende på kurven, så kan (ja jeg ved det lyder tosset), men en bund til en plastik sandkasse faktisk fint bruges, min gamle golden retriever han, han ligger i et "æble" med puder, og det er lige noget der passer ham :);

Mvh Maria

Ps. Uha nu er Trille's temp 37.7 bare der snart sker noget, kan snart ikke vente mere :D