Indlæg: 12

Oprettet af | Oprettet: 19-10-2013, 12:19

Min hund "græder"

Kære alle
Jeg har købt en Jack Russel i maj måned. Nu har en veterinær dermatolog fastslået, at min 7 mdr. gamle JR har allergi.

Jeg vil naturligvis gå i dialog med sælger, som er erhvervsdrivende, DKKmærke osv. Købsaftalen er DKK´s, familiehund, uden nogle aftalte fravigelser.

Hvorledes skal jeg gribe det hele an, gode råd?

Dermatologen har meddelt, at der skal tages en blodprøve ca. 3000 kr. Dernæst skal hunden hyposensibiliseres ca. 8000 kr. for en enkelt allergi + 1500 pr. allergi hunden skulle have mere.

Der har allerede været udgifter hos dyrlægen for 5000 kr. da der har været øjenbetændelse + ørebetændelse flere gange + foretaget skrab + specialkost + shampoo osv. osv.

Hunden har kostet 10000 kr. Vil det være meget urimeligt at forlange, at sælger udbedre fejlen for 10000 kr.?

Hunden kan klokkerent leveres retur til sælger, hvoraf købesum så vil gå retur. Jeg ønsker dog at beholde hunden mere end noget andet.

Mvh.

Skriv et svar til indlægget



19-10-2013, 14:38

Hvis opdrætter har tilbudt at tage hvalpen retur, og betale købsprisen tilbage, grundet allergien skønnes at være en medfødt sygdom, så mener jeg ikke, du kan kræve andet.
Opdrætter kan også tilbyde dig en anden hvalp, i stedet for købsprisen, som erstatning.

Du kan heller ikke kræve at opdrætter godtgør de udgifter på 5.000.-, du allerede har haft, da du skulle have informeret opdrætter ved en dyrlægeattest om problemerne, før hvalpen blev behandlet hos din dyrlæge. Så opdrætteren allerede da havde haft mulighed for at tage hvalpen retur. Ladet den behandle hos sin dyrlæge, eller godkendt den blev behandlet hos din dyrlæge.

Vælger du at beholde den, er det for egen regning og risiko, også hvis behandlingen ikke virker.

Hvis du stadig er i tvivl, om hvordan du skal forholde dig, og ikke kan nå til enighed med din opdrætter, kan du rette henvendelse til DKK , der har jurister som hjælper i den slags sager.

19-10-2013, 16:20

Jeg opfatter indlægget fra R A som, at der endnu ikke er taget kontakt til opdrætter, og at det er i kontrakten der står, at hunden kan leveres tilbage for købesummen.

Så første skridt vil da være at kontakte opdrætter - du kan muligvis få noget kompensation, hvis du gerne vil beholde hunden, men ikke kræve alle udgifterne betalt.

Ellers er proceduren som Aase beskriver.

19-10-2013, 17:35

Tak for svar.

Kan man ikke få "manglen" afhjulpet, fx få "varen repareret"?

Jeg kan jo hurtigt udelukke, at bytte min hund ud for en anden. Det vil på ingen måde virke for mig.

Men det er altså sælger der bestemmer, hvilke af købelovens muligheder der skal i spil?
- Reparation
- Bytte
- Afslag
- Hæve købet

DKK, hmmm... Jeg ville nok være noget skeptisk over, at søge hjælp der.
Man kan jo søge al den hjælp man vil hos DKK. Hvis sælger bare siger nej til det hele, hvad så? Så må man tage sagen i DKK´s klagenævn, men der kan man jo ligeså godt klage til forbrugerstyrelsen.

Sagen er fuldstændig klar i mit tilfælde. Min hund har allergi, hvilket må anses at have været tilstede, da hunden blev købt. Det er dokumenteret 100%.

Jeg er interesseret i at få udbedret "manglen", som min hund havde, da jeg købte den. Og fred være med, at jeg har lagt nogle penge i det indtil nu. Dog vil jeg mene, at det kun ville være på sin plads, at sælger betaler den nødvendige behandling af hunden fremadrettet.

Min situation pt. er, at sælger ikke vil anerkende sig sit ansvar. "At hunden har allergi er ikke mit ansvar". Bum, bum... Sælger mener, at når kun en hund ud af et kuld har allergi, kan det ikke være sælgers ansvar. Alle hunde i kuldet burde have allergi så, mener sælger.

Jeg ved ikke helt, om jeg skal grine eller græde, for jeg kan jo godt høre, hvor det hele er på vej hen. Sælger vil ikke være med til noget som helt. Og vi har blot talt i tlf. Sælger er jo fuldstændig udvidende, når vedkommende kan fremkomme med sådanne påstande.

Så nu vil jeg selvfølgelig sende brev til sælger og gøre det klart, hvad det er jeg ønsker. Svarer sælger ikke så rykker jeg og rykker og rykker, hvorefter sagen ryger i forbrugerstyrelsen. Det koster ca. 180 kr. og ikke 500 kr. som hos DKK. Desuden kan det foretages elektronisk.

Føj et ringe sted at handle hund.

Mvh.

20-10-2013, 08:22

Hvis du R A ikke allerede har gjort det, kan du læse dette : http://www.dkk.dk/side.asp?ID=2777 om købeloven.

Når du har en DKK registreret hund, er det mest nærliggende at kontakte DKK's jurist i telefontiden i første omgang - skulle det gå videre til klagenævnet, og falde ud til din fordel, har DKK jo sanktioner mod opdrætterne, der ikke følger afgørelsen, så at denne kan være ligeglad, er ikke rigtigt.

Det med at få hunden "repareret" kan jo ha' lange udsigter med en allergi - det var noget andet, hvis det handlede om eks. navlebrok.

Sælgere af materielle ting, afgør jo også om de vil reparere, bytte, gi' afslag i prisen eller ta' varen retur mod købesummen - man kan ikke beholde en vare og få hele købsprisen tilbage, og da sælger af hunden har tilbudt at ta' den retur mod købesummen, er det reelt nok, men det er måske muligt at få et afslag, når du vælger at beholde hunden - det må være det, dit krav skal gå på...

20-10-2013, 14:50

Tak for svar.

Det er slået 100% fast, at hunden havde allergien inden handlen. Dette er gjort af en af de førende veterinære dermatologer i DK.
Ud fra den aftale, som jeg er indgået i forbindelse med købet, gælder det tillige, at man jo må formode, da manglen viser sig inden for de første 6 mdr., at fejlen var til stede da jeg fik hunden udleveret.

Jeg syntes derfor det er uhørt, at en sælger blot vælger, at nægte kendsgerningerne når de er soleklare.

Jeg har og vil naturligvis ligge alle mine kræfter i, at min hund får det bedre. Jeg mener dog, at man som sælger/opdrætter har et ansvar. Ikke at hunden nødvendigvis er syg eller lign., men at man da overholder købeloven.
En hvilken som helst opdrætter med respekt for sit arbejde og købeloven, ville da naturligvis forsøger at afhjælpe. Der er jo tale om, at man allerede har knyttet stærke bånd til sin lille følgesvend og at en ombytning eller at hæve købet ville være helt uacceptabelt.

Jeg mener, at sælger burde afholde udgiften for, at få hunden hyposensibiliseret ca. 8000 kr.
Det er måden at afhjælpe, og kan i mine øjne ikke anses for værende urimeligt dyrt.

DKK, jeg ved ikke rigtig hvad jeg skal syntes. Der hersker jo ingen tvivl om, at det er opdrætternes fagforening. Den hjælp man kan hente hos juristerne, kan man jo hente så mange andre steder. Vælger sælger at være ligeglad, så kan DKK ikke stille noget som helst op. Alt er op til køber. Bliver man tilstrækkelig træt af sælger i processen, kan man tage sagen videre i deres klagenævn og det kan naturligvis have nogle konsekvenser for sælger i sidste ende. Disse konsekvenser kan sælger dog også være fuldstændig ligeglad med. Ønsker sælger ikke at efterkomme, er der kun en vej at gå. Det vil naturligvis være beklageligt at det kom der til.

Nogen der har erfaringer med hyposensibilisering?

20-10-2013, 16:18

Jeg synes du undervurderer, hvad DKK også kan gøre for dig - man køber jo en DKK-hund, netop fordi man er bedre sikret, og har klagemuligheden - de fleste opdrættere, vælger jo at følge DKK's påbud, hvis de fortsat vil opdrætte med DKK stambog.

Går du vejen via Forbrugerklagenævnet, kan opdrætter være mere ligeglad, da deres afgørelse heller ikke på nogen måde er retslig, og så skal man alligevel omkring retssystemet, hvis man orker til den tid.

Skriv til sælger og vedlæg dokumentation fra dermatologen - det kan jo godt være at sælger, ændrer holdning ved at få noget skriftligt...

08-11-2013, 16:26

Hvor er det da rigtig synd og trist, altid nem at være bagklog, men hvorfor har du ikke tegnet en udvidet hunde forsikring, det har jeg på begge mine hunde, der er en selvrisiko på 1000 kr resten får du dækket, den koster ikke mere end din fritids ullykkes forsikring, snak med din dyrlæge, jeg er sikker på i kan få lavet en aftale om at det først er opdaget efter du har lavet forsikringet.

08-11-2013, 17:17

Jeg giver dig ret i det er fornuftigt at tegne en sygeforsikring, på hunden, også imens den er hvalp.

Men at snakke med sin dyrlæge til at fuske med datoen på, hvalpen første gang er til undersøgelse og behandling kan jeg ikke anbefale, det er jo forsikringssnyd, hvilket jeg da heller ikke tror en dyrlæge vil lægge navn til.

Denne hundesag, mener jeg skal klares mellem hvalpens ejer og opdrætter, om nødvendig ved indblanding og afgørelse af Dansk Kennelklub.

13-11-2013, 12:38

Mit svar til dig kan måske virke hård, men det er ikke ment som sådan, men bare realistesk.
Som opdrætter ville jeg tilbyde at tage hvalpen tilbage mod den fulde købesum, eller halvdelen og du beholdt hvalpen og derefter ville problemet være dit.
Hvis du derimod valgte den første løsning ville hvalpen blive aflivet, når jeg havde modtaget den, da jeg aldrig kunne videre sælge den.
Du må ikke tro, at det ville flade mig let ,men jeg ville gøre det alligevel.
Når jeg har hvalpe, lægger jeg hele min sjæl og tid i det, for at de små skal få den bedste start i livet.

14-06-2015, 13:06

Dine valg er meget ligetil Du kan vælge at beholde hunden og maks kunne kræve 1/3 af købsprisen i kompensation. du kan levere hunden tilbage, og få dine penge retur. Men du kan da på ingen måde kræve at sælger skal dække en behandling, som du er startet uden hans samtykke. Sælger SKAL have mulighed for selv af få behandlet hvalpen hos sin egen dyrlæge.

Men kan da med det samme sige at du ikke skal regne med nogen af delene.

Medmindre faderen og/eller moderen til din hvalp, har tydelige tegn på allergi, kan sælgeren ikke drages til ansvar. Medmindre du kan bevise at det IKKE er din skyld at de har allergi. Dvs. at du skal bevise at du HAR fulgt fodervejledningen fra sælger af. Mange ting kan have indflydelse på om en hund udvikler allergi. Kost, miljø, gener m.m. Og jeg mener personligt ikke at en sælger han drages til ansvar for størstedelen af tilfældene.

14-06-2015, 17:45



Denne tråd er mere end et år gammel, så R A har forhåbentlig fået klaret sit hundeproblem