Indlæg: 12

Oprettet af | Oprettet: 20-03-2008, 12:20

Bider i ting når vi ikke er hjemme

Vi har en dejlig lille blanding af en dværgpinscher og yorkshire terrier på knap 15 uger, men desværre bider hun i ledninger og fodlister når vi ikke er hjemme. Hun har masser af legetøj så det burde ikke være fordi hun mangler noget at bide i.
I den sidste tid er det især gået hårdt ud over den ene dørkarm. Når vi er ude bider hun også meget i pinde og grene der ligger i haven, kan det have noget med det at gøre?
Mit spørgsmål er så om der er nogen der har nogle tips til hvad vi kan gøre for at hun holder op med dette? Er der en anden måde vi kan holde hende beskæftiget på når hun er alene hjemme.
Det skal lige siges at vi slukker alt på kontakten inden vi går, så vi ikke risikerer at hun får stød af at bide i ledninger.

Mvh. Rikke

P.s. De sidste par dage er hun begyndt at gø af folk vi møder når vi går tur. Hvordan stopper man det??

Skriv et svar til indlægget



20-03-2008, 16:09

Hej jeg tror i skal igang med alene hjemme træning, hun er jo en meget ung hun, jeg ville få en hundetræner ud til at vejlede jer. Min hun har også haft alene hjemme problemer, det er vigtigt i gør noget ved det nu, da problemet med at være alen hjemme ofte bliver være og være.

Selom din hund er lille, synes jeg du skal gå til hunde træning med den, problem med at gø af fremede kan skylles usikkerhed fra hundes side.......men det kan også være andre årsager, i første omgang vil jeg forsøge at aflede hunden med godbider, når i møder nogen på jeges vej.

Kh C

21-03-2008, 14:53

Vi har meldt os til hvalpetræning og begynder på tirsdag, så håber vi får nogle gode tips :-)

Men den med godbidderne tror jeg lige vi vil prøve - takker..

Mvh. Rikke

21-03-2008, 15:19

I ønskes alt held med jeres hund og træning.

Jeg har været igennem en del med min Boston, bla. alene hjemme problem, da han var helt lille knurede han af min yngste barn et par gange, han har spist sin egen og andres lort..........og lige nu arbejder jeg med indkald og en god kontakt til andre hunde spicielt hanhunde.............han lyder til at være en rigtigt børste.........men han er blot en hund.

Vejledning, tålmodighed, konsekvens og træning træning træning har hjulpet...........samt tonsvis af godbider.

21-03-2008, 21:40

Hej Rikke

Det er dejligt at høre at i har meldt jer til træning med jeres hvalp. Jeg håber i har fundet et godt sted da der er stor forskel på hvordan der trænes de forskellige steder!

Mange der får hvalp træner alene hjemme i en uge eller kortere og tror at så kan den sagtens være alene.
Det kan den ikke!!

Jeg ved ikke hvor meget jeres hvalp er alene eller hvordan i har trænet det. Jeg kan dog sige at når man får en lille hvalp er det fuldstændig som at få en baby. Hvalpen er hjælpeløs og fuldstændig afhængig af os
I ulveflokken vil en hvalp på 15 uger aldrig blive ladt alene. Det er i hvalpens øjne forbundet med store farer at være alene i så ung en alder.

Derfor er det utroligt vigtigt at vi træner dette på den rigtige måde for at forebygge alvorlige alene hjemme problemer.

Jeg vil anbefale dig at købe bogen "Fra hvalp til hund" af Irene H. Jarnved. Den indeholder, blandt meget andet, en meget fin og udførlig beskrivelse af alene hjemme træningen.

Held og lykke med træningen og med jeres lillle hvalp.

Mange venlige hilsener fra Isabella Andersen
Happyhound.dk

14-10-2010, 15:30

Hej derude..
Min kæreste og jeg har en stor dejlig blandingstæve på snart ni måneder. (dobberman og rotweiler);
Problemet er at hun ikke kan være alene hjemme, hun smadre alle ting, hyler så højt så naboerne klager, og splitter vores hjem fuldstændig. Hvad kan vi gøre?
Fordi jeg render rundt med dårlig samvittighed på arbejdet over at jeg ved hun er derhjemme og ulykkelig, og jeg ser ikke veninderne fordi jeg skal skynde mig hjem også når jeg kommer hjem følger hun mig den første time også kan jeg ikke gå fra hende igen -jeg får det så skidt. Og hvis jeg går igen så går hun endnu mere amok end om morgen. Og når vi kommer hjem (og det er hverdag) så kan man se hun har føjet rundt op på spise bordet og køkkent bordet og sofaen osv. Hun har snart revet hele vores badeværelset dør i stykker og er begyndt ude i gangen også. Alle mine creme, parfumer, tolietpapir osv skal gemmes når vi går hjemmefra. Og når vi så er hjemme, så sover hun og næsten ikke til at vække pga af hun er så udmattet af stress og alle din kræfter hun bruger på at gå i panik. Vi elsker vores hund, og det sidste jeg vil er af med hende. Men jeg kan heller ikke holde ud ikke at komme hjem til et ordentlig hjem og jeg ikke kan se mit netvæk og skal rydde op overalt hverdag. Det magter jeg snart ikke, så jeg håber der en der har et godt råd som kan hjælpe ellers må vi skilles os af med hende.
Vi har prøvet rigtig mange ting, alt fra at lukke hende ude i kun badeværelset, køkkent og gangen. Har købt aktiveringslegetøj for flere tusinde, og spredt hendes mad så hun skulle lave noget imens vi ikke var hjemme. Vores radio spiller altid når hun er alene hjemme. Og har haft lånt en kat, og hund (ikke på samme tid) for at se om det ville hjælpe men tværtimod..

PLEASE HJÆLP OS, VI VIL IKKE AF MED VORES SMUKKE PRINSSESE :(

V.H SANDRA

14-10-2010, 15:33

Hej derude..
Min kæreste og jeg har en stor dejlig blandingstæve på snart ni måneder. (dobberman og rotweiler);
Problemet er at hun ikke kan være alene hjemme, hun smadre alle ting, hyler så højt så naboerne klager, og splitter vores hjem fuldstændig. Hvad kan vi gøre?
Fordi jeg render rundt med dårlig samvittighed på arbejdet over at jeg ved hun er derhjemme og ulykkelig, og jeg ser ikke veninderne fordi jeg skal skynde mig hjem også når jeg kommer hjem følger hun mig den første time også kan jeg ikke gå fra hende igen -jeg får det så skidt. Og hvis jeg går igen så går hun endnu mere amok end om morgen. Og når vi kommer hjem (og det er hverdag) så kan man se hun har føjet rundt op på spise bordet og køkkent bordet og sofaen osv. Hun har snart revet hele vores badeværelset dør i stykker og er begyndt ude i gangen også. Alle mine creme, parfumer, tolietpapir osv skal gemmes når vi går hjemmefra. Og når vi så er hjemme, så sover hun og næsten ikke til at vække pga af hun er så udmattet af stress og alle din kræfter hun bruger på at gå i panik. Vi elsker vores hund, og det sidste jeg vil er af med hende. Men jeg kan heller ikke holde ud ikke at komme hjem til et ordentlig hjem og jeg ikke kan se mit netvæk og skal rydde op overalt hverdag. Det magter jeg snart ikke, så jeg håber der en der har et godt råd som kan hjælpe ellers må vi skilles os af med hende.
Vi har prøvet rigtig mange ting, alt fra at lukke hende ude i kun badeværelset, køkkent og gangen. Har købt aktiveringslegetøj for flere tusinde, og spredt hendes mad så hun skulle lave noget imens vi ikke var hjemme. Vores radio spiller altid når hun er alene hjemme. Og har haft lånt en kat, og hund (ikke på samme tid) for at se om det ville hjælpe men tværtimod..

PLEASE HJÆLP OS, VI VIL IKKE AF MED VORES SMUKKE PRINSSESE :(

V.H SANDRA

14-10-2010, 20:19

Jeg siger heller ikke der findes nogen nem løsning.
Jeg syntes vi stimulere hende, hverdag bruger vi et kvarter på at øve komandoere med hende, og vi smider hundekiks i haven hun skal lede efter som hun bruger et par minutter på. Vi leger med hende, og når vi ude og gå skal hun søge efter sin bold vi kun bruger når vi går. Men som jeg læste i artiklen du sendte mig så ryster hun og det er et tegn på angst. Men jeg synes ikke det ok, at du får det til at lyde som vi bare har ladet hende blive hjemme fra den en til denanden dag. Vi har virkelig kæmpet med hende og nogle gange lykkes det hende at at lade være med at smadre alt osv. Og det med racen altså der må jeg ærligt talt sige at jeg har snakket med flere og det har intet at gøre med det. Vi har flere vennepar der har små hunde der har været igennem det samme så det vil jeg ikke give dig ret i.

14-10-2010, 22:22

Hej Sandra

Hvor er det dejligt at i tager jeres hunds problem så seriøst! :-);

Langt de fleste hunde der reagerer negativt på at være alene hjemme, gør det, som du også selv nævner, fordi de er bange for det.

Der er desværre ikke nogen nemme løsninger på problemet, som i også selv har erfaret.

Imidlertid er der masser der kan gøres ved det, heldigvis!

Det er blot utroligt vigtigt at der kigges nøje lige præcis på jeres hund, dens behov og stærke og svage sider.

Da der nærmest ikke er to hunde der er ens, og derfor heller ikke skal behandles for alene hjemme problematikken ens, vil jeg på det kraftigste anbefale jer at i får en uddannet adfærdsbehandler til at komme og hjælpe jer med det.

Alt for mange mener er det er nok at lave en overordnet træning som så kan bruges på alle, men dette er desværre ofte én af årsagerne til at et alene hjemme problem udvikler sig til at være ret voldsomt.

Det er vigtigt at der ses bagom problematikken og at der laves en udredning af hvorfor jeres hund har det dårligt med at være alene.
Alt andet vil blot være symptomtræning og vil i bedste fald ingen effekt have, i værste fald vil det forværre problemet.

Som adfærdsbehandler er alene hjemme problemer den hyppigste årsag til at folk henvender sig til mig.
Det er også den problematik jeg har størst "helbredes succes" med.

Jeg ved ikke hvor i bor, men hvis i er interesserede i at blive henvist til en god adfærdsbehandler er i velkomne til at kontakte mig.

Det er synd for både jer og jeres hund at det skal være som det er nu!

Mange venlige hilsener fra
Isabella Andersen
Eksamineret adfærdsbehandler, instruktør og Stud. Vet
www.Happyhound.dk

27-09-2016, 13:55

hvis din hund bider i dørkam smør lidt chili på den ved godt det er ondt men ja så stopper den

29-09-2016, 08:27

Smør med Møbelpolish eller sprøjt med Gå-væk-hund, de steder hunden bider i, det lugter og smager ikke "hundegodt", det virker fint.
Tigger hunden ved bordet, så hold en skive citron op foran dens snude, så stopper tiggeriet. Giv aldrig hunden noget ved bordet, så vænnes den til ikke at tigge.