Indlæg: 4

Oprettet af | Oprettet: 17-06-2007, 15:43

Gør af fremmede

Hej.
Min dejlige labrador Tjalfe på lidt over et år, gør af fremmede mennesker. Det er for det meste gamle damer, og folk der virker truende, men det er ret uudholdeligt, da de fleste gamle damer han gør af jo nærmest får et hjertestop. Er der nogen der har noget erfaring mht. dette?

Hilsen Camilla

Skriv et svar til indlægget



17-06-2007, 19:28

Hej Camilla

Hvordan reagerer i så ? Skælder i ud, trækker i hunden væk, eller hvad gør i ?

17-06-2007, 21:43

Hej Camilla

Et eller andet sted er det vel ok at den gør af folk der virker truende, men det med ældre damer er selvfølgelig et problem. Hvordan er Tjalfe ellers? jeg tænker på om han går pænt og ellers er lydig? det er mere for at se om det er et isoleret problem eller Tjalfe måske kunne trænge til lidt generel træning

Laura

23-06-2007, 11:32

Hej Camilla,

Det er et træls problem du har der, men ikke ualmindeligt. Du skal arbejde med Tjalfe i disse situationer. Det lyder som om han er usikker på folk med en speciel positur eller udstråling.

Prøv at finde udaf i hvilken afstand Tjalfe kan passere disse mennesker, uden at han reagerer. Se om du kan opnå success med at trække udenom og så rose ham i det øjeblik i passerer. Giv ham en super-fantastisk-lækker godbid, så han virkelig husker det som et dejligt øjeblik. Det kaldes kontrabetingning - at krydse en dårlig oplevelse med noget godt, og håbe på at den gode oplevelse bliver stærkest i hundens sind. Med tiden vil du opleve at du kan komme tættere og tættere på.

Skulle han gø, så træk ham væk, uden at sige noget- højst "nej". Når du er kommet langt nok væk til at han er stille, giver du ham en kommando han kan efterkomme (f.eks. sit). Når du har hans opmærksomhed og han har udført kommandoen, roser du ham, og så går i videre.

Tjalfe skal lære at disse mennesker ikke er farlige, at du ikke ønsker hans adfærd og at han har mulighed for at komme væk. Det sidste lærer du ham ved at du trækker væk fra situationen og viser ham at der er rum bagved ham (hunden tænker ikke altid på hvad der er bag halen når den er i snor).

Håber du kan bruge denne korte introduktion til en løsning.

Hilsen
Charlotte
Træner og Adfærdsbehandler
www.dogcity.dk
www.bramming-hundecenter.dk

27-06-2007, 12:07

Jeg overtog en lille 4-årig cotton de tulear, den snerrede, gøede og gjorde udfald mod alt og alle. Jeg gik så i gang med at tage snoren af ham... og når vi nærmede os nogen (gik på tidspunkter og sted hvor jeg vidste at der kom nogen jeg kendte) måtte jeg skubbe ham væk og give ham komandoer så hans opmærksomhed var på mig... og så lærte han først at hilse på tæver uden snor... så på hanhunde uden snor... derefter tæver i snor... og hanhunde i snor... mennesker kunne han hilse på i løbet af få gange, dog ældre mænd i meget tøj kan han stadig knurre af, men han går ikke mod dem. Jeg synes det var et anstrengende år, hvor jeg ikke tog øjnene fra ham et sekund, og havde han været en større hund havde jeg aldrig turdet slippe ham.
Han ligner en lille bamse... og han er utrolig venlig over for folk nu, men hvis et barn nærmer sig så kommer han i snor... og får så lov at hilse. Han har altid været venlig i de situationer, men jeg ville aldrig turde tage chancen hvis han skulle begynde på noget....
Det næste vi skal i gang med er ikke at jagte busser og andre store biler...suk... vi har lige accepteret ( 9 ud af 10 gange) skraldemændene og deres bil....
Jeg har også arvet en blandingsretriver, sød som bare pokker, men hende skal der niu også arbejdes ret meget med. Det er ikke ukompliceret at overtage en brugt hund....

Hilsen Anni