Indlæg: 1

Oprettet af | Oprettet: 26-02-2008, 17:49

Farsyg familietæve

Vores femårige hund Plet er i de de sidste måneder blevet mærkelig. Når Henrik - manden i huset - er på job (tit flere dage i træk) er Plet blevet sær over for Brita (moren). Børnene 16 og 19 år er mindre hjemme end de plejer. Vi bor på landet og Plet ser ikke ret mange mennesker og andre hunde.

Når Brita er alene hjemme er Plet på det sidste ret tit underdanig (Ligger langt væk med ørene nede og kigger bebrejdene på hende) eller hun virker lidt aggresiv (Sjældent).

Når Henrik kommer er hun overstadig og altfor glad.

Hvad kan vi gøre for at Plet igen bliver en familiehund og ikke kun 'fars hund'.

Plet er - som nævnt cirka fem år - og en blanding af en shæfer og en bordercollie. Hun har altid haft et lyst og godt humør, men har ændret sig på det sidste. Hun er lidt buttet men ikke fed. Alle i familien elsker hende.

Hun gik til træning i DCH som hvalp, og er dagligt med i bilen når vi handler ind og besøger familie. Hun er meget sjældent alene. Højest nogle timer af gangen.

Mvh
Familen på Enghavevej

Skriv et svar til indlægget



27-02-2008, 11:11

Hej Henrik og Brita

Der kan være flere årsager til at Plet ikke er som hun plejer.

Hvis der sker omvæltninger i familien kan det påvirke hunden så den nærmest virker "deprimeret".

Der kan også være fysiske årsager, så derfor vil jeg først og fremmest anbefale jer at gå til dyrlæge og få tjekket om Plet har smerter eller om der er noget andet galt.

Hvis der ikke er noget fysisk i vejen, synes jeg at i skal prøve at se på hvad der sker rent aktivitets mæssigt i løbet af en dag for Plet.

En hund har behov for meget mere end blot at være sammen med sin famile og hvis det for eksempel er Henrik der plejer at lave noget sammen med Plet er det helt naturligt at hun ligger og venter på ham.

Derfor prøv at tænke over hvor mange aktiviteter i laver med Plet dagligt. Det der giver "point" hos en hund er at tage initiativ til at lave noget sammen, ikke blot at være der.

Hvis i mener at aktivitetsniveauet er i orden vil jeg anbefale jer at opsøge en adfærdsbehandler.

Det er vigtigt ikke blot at symptom behandle, men at finde frem til den dybereliggende årsag til Plets sindstilstand og det vil en adfærdsbehandler kunne hjælpe med.

Hvis i beslutter og få hjælp er i velkomne til at kontakte mig eller at blive henvist til en af mine kolleger.

Mange venlige hilsener fra Isabella Andersen
Happyhound.dk