Indlæg: 2

Oprettet af | Oprettet: 13-09-2010, 20:38

Kan en hund kigge billeder ???

Til min fødselsdag for nylig forærede min kone mig en skøn bog:" Hunde. Illustreret opslagsværk." Jeg sad i sofaen og bladrede i den smukke bog, og slog selvfølgelig op på den race, der står mit hjerte nærmest: Islandsk Fårehund. Vores egen Sorta sad på sofaen ved siden af mig og kiggede på, hvad jeg havde gang i. Efter en pludselig indskydelse sagde jeg til den "se der er en hund!" og viste den billedet af en smuk hanhund, rød, i rigtig positur. Den kiggede intenst på billedet, mens den vred hovedet fra side til side, som den altid gør, når den prøver at forstå noget. Til sidst satte den næsen helt ind på billedet i bogen. Den SÅ billedet! For nylig så den sig selv i spejlet, og knurrede ad hunden derinde.
En slædehund, vi havde for mange år siden kiggede meget fjernsyn. Den elskede boldsport og tegnefilm. En gang viste tv-avisen et indslag med en kat, der løb væk fra kameraet og rundt om et hjørne. Slædehunden kiggede intenst på fjernsynet, og løb så rundt om hjørnet og ud i gangen for at kigge efter katten. Den var i det hele taget meget vågen, når der var dyrefilm på tv-et.
Den hollandske hyrdehund, som vi havde 7 skønne år med mellem de to, havde slet ingen sans for hverken spejle, billeder eller tv.
Har I andre oplevet lignende sjove eksempler på hundes evne til at kigge billeder, se tv eller se sig i spejlet, så kunne det da være sjovt at læse om her.
Det behøver vel ikke kun handle om foder, parring og hvilken race, man skal vælge - lad os få lidt sjov ind også ;-D

Skriv et svar til indlægget



13-09-2010, 23:08

Ha, ha, hvor vildt, en hund der kigger billeder i en bog! - Min Aggi reagerer på hunde på fjernsynsskærmen - min yngste søn ser af og til film som Air Bud (golden retriever) og Beethoven (Skt.Bernhard) og ligeså snart der kommer hundelyde fra filmen, spidser hun ører og har øjnene på skærmen. - Kommer også lige til at tænke på noget andet, som viser hvor vågen og intelligent hun er: for nogle måneder siden, tog jeg springet, og begyndte at slippe hende løs ét bestemt sted på vores gåtur, noget jeg ellers aldrig havde gjort. Det er et grønt område, hvor der er absolut ingen farer mht trafik og vildt. Jeg havde vel bare gjort det en 2-3 gange, altid det samme sted, da hun selv begyndte at hoppe og danse, lige præcis på dét sted, for så vidste hun godt, hvad der skulle ske...
PS: Ina, så kunne det jo være din Darwin, her på billedet!