Man skal nok ta' racestandarder med et gran salt.
De blir' lavet om med jævne mellemrum, tror det er nr. 4 hos berneren.
Der stod førhen at en rigtig Berner Sennen ikke tog mod bestikkelse, læs - du kan ikke komme til den.
32 år med bernere heraf 29 som opdr. så jeg ved lidt om den race.
Jeg kender ingen bernere, som har lukket nogen ind, men ikke ud.
Jeg kender flere, som har angrebet ejeren uden grund - heldigvis ikke af mit opdræt.
Spørg dyrlægerne hvad de mener om Bernerens temp., de fleste er ikke imponerede.
Selv har jeg prioriteret temp. på den race højt altid og er verdenskendt for mine hundes gode temp.
Men det er ikke nødvendigvis sådan de er allesammen, langt fra.
Mange er faktisk ret skrøbelige, andre for skarpe.
Tornjak er IKKE en M/K hund.
Det er faktisk ret irriterende, at folk ikke engang gider finde ud af det, men bare mener den skal forbydes - uden at kende noget til racen iøvrigt.
Jeg har brugt 5 ÅR på research om racen og ikke mindst dens temp., inden jeg tog en hjem.
Så den er bestemt ikke valgt tilfældigt.
Hvad mener du med :
" Det vil næppe være godt hvis en af dine tornjaks kommer ud i et hjem, hvor den skal fungere som vagthund, -adskilt fra familien.."
Hvad bygger du det på ?
Har nogen hunde godt af det ?
Tror du en Rottweiler vil være velegnet til det ?
Ikke desto mindre fungerer mange Tornjaks fint på den måde i hjemlandet.
Jeg sælger ikke engang hunde til hjem, der har en hundegård, og har aldrig gjort.
Hunde er en del af familien, og tornjaks knytter sig, ligesom berneren meget til sin familie.
De har flere ligheder end forskelle med Berneren, kan jeg garantere dig.
Tornjak er vel på mange områder der, hvor berneren var for 90 år siden, incl. sundere, og det er af årsagerne til, at jeg har valgt den.
Tornjak MÅ ikke være skarp.
Den er beregnet til at vogte tæt på bebyggelser og huse, det kan jo ikke nytte den æder ungerne på vej hjem fra skole.
De fleste af mine Tornjaks er kommet hertil som voksne - op til 7 år, eller halvvoksne 5-14 mdr.
Ingen af dem havde været inde i et hus, ej heller set andet end deres hundegård.
De har alle tilpasset sig i min flok, i vores familie, og som stuehunde på rekordtid, så det har vist ikke kun med mig at gøre, at de fungerer.
Tornjak'en har ingen bidhistorik nogen steder.
Jeg har dokumenteret, at racen har et godt stabilt temp.
De har en knaldgodt temperament, de er rolige, venlige, hviler i sig selv, behøver ikke bevise noget for nogen.
Jeg er helt vild med deres sind, og du kan ikke vide en dyt om dem, når de synes det er ok de skal forbydes.
Alle der møder dem, falder for netop deres temperament, du skal være velkommen til at se det selv.
Det sker ofte at folk kommer for at se på bernere, men ender med hellere, at ville ha' en Tornjak.
Ca. halvdelen af mine hvalpe, er solgt til tidligere berner ejere og de er alle meget glade for dem. Nemme, velfungerende hunde allesammen.
Læs så iøvrigt lige alle de andre race standarder. Komondoren eks.
Nogen har været så smarte ikke at skrive noget om temp. på deres race overhovedet, andre forlanger at hunden skal være aggressiv overfor alle andre end ejeren - de hunde er ikke på listen.
INGEN racer kan dokumenteres at være født farligere end andre.
Jeg ved godt hvorfor Tornjak er på listen, men det har vist ikke nogen med hundene at gøre.
Hvor mange flere Boer Boel'er er der kommet til her i landet de sidste år, og har de bidt nogen ?
Hvor har du sådan en holdning fra ?
Hvor mange har du mødt af den race ?
Hvis du kikker på andre landes forbud, så kan du også finde Grand Danois, Amerikansk Cocker, Australsk shepherd, Akita Inu, Dalmatiner og mange, mange flere såkaldte aml. familiehunde.
Dog er det efterjånden gået op for de fleste lande, at det ikke er racerne, der er problemet, men mennesket i den anden ende, og race forbud blir' ophævet i det ene land efter det andet.
Det virker ikke.
- Se det er videnskabelig bevist.
Meninger betyder egentlig ikke så meget, men dem har man jo lov at ha'.
- Og nej, jeg kender ingen Tornjaks der får mundkurv på, de bider ikke nogen, og folk tror jo det er en muskelhund, ingen ved alligevel hvordan den ser ud. Den kan jo også ligen mange racer.
http://www.tornjaks.dk/page26.html
Med Tornjak på listen, får internaterne det meget svært.
Læs iøvrigt om racen på min hjemmeside. Der vil du kunne blive klogere på racen.
www.tornjaks.dk