Hunden bliver ikke forvirret af, at den ikke må forlade din have - hvis det er sådan det er hver gang. Men først skal den jo vide det: og hvordan fortæller man en hund den slags ting - den forstår jo ikke alle ordene. Den ved jo ikke pr. automatik, at din hæk er en barriere, der ikke må overskrides, det skal du fortælle den ved at tale "hundsk." Jeg går ud fra, at hunden hjemmefra har lært, hvad et kort og præcist NEJ betyder - ellers skal det trænes. (Står i hvalpebogen). Og den ved nok også, hvad DYGTIG betyder. Jeg foreslår, at du går med den rundt i haven. Hver gang den nærmer sig hækken siger du venligt men bestemt NEJ - og når den så kigger på dig roser du med DYGTIG - da vender den jo rumpen til hækken. Evt. en lille godbid - det handler jo om positiv forstærkning af den adfærd, man ønsker. Du spørger også om det mon kan passe, at man aldrig må skælde en hund ud, når den kommer. JA, det passer. Selv om det har taget tid, og man er irriteret, så er man nødt til at rose hunden, når den kommer. Den skal jo netop forstå, at det bedste sted i verden er henne hos dig! Også her, måske en lille godbid. For hvad sker der, hvis man lader sin harme skinne igennem: "De brokker sig alligevel, når jeg kommer, så jeg kan lige så godt tage en ordentlig tur." Men måske var det en ide at indhegne noget af haven med lidt af det billige havehegn, så behøver du da ikke holde øje hele tiden. En hund er jo stadig en hund, og den der hare på den anden side af vejen - og bilen der kommer - ja...