Indlæg: 1

Oprettet af | Oprettet: 02-04-2010, 16:34

Hvad gør jeg med hende ?

Jeg passer ret tit en hund med flere racer i sig. Hun er så sød og dejlig, men jeg synes nogen gange hun lever på kanten.

Det jeg vil frem til er at jeg gerne vil vide hvordan jeg får hende til at blive i vores have? Jeg har læst i min hvalpebog at man aldrig må skælde en hund ud der kommer når man kalder på den. Passer det ? begrundelsen lyder meget rigtig. Så hvis jeg ikke gør/må det, hvad gør jeg så ? Vi er lige flyttet til et hus med have og hun har kun været her et par gange. Haven hvor hun bor er indhegnet, men hun må godt løbe over til naboen på den ene side igennem hækken. Bliver hun forvirret af at hun så ikke må forlade min have ? Jeg tror generalt at hun bliver meget forvirret over de hun må hjemme og det hun må her. Der er nemlig neget forskelligt.

Altså: Jeg vil gerne træne hende til at blive i haven. På forhånd tak.

Skriv et svar til indlægget



02-04-2010, 21:20

Hunden bliver ikke forvirret af, at den ikke må forlade din have - hvis det er sådan det er hver gang. Men først skal den jo vide det: og hvordan fortæller man en hund den slags ting - den forstår jo ikke alle ordene. Den ved jo ikke pr. automatik, at din hæk er en barriere, der ikke må overskrides, det skal du fortælle den ved at tale "hundsk." Jeg går ud fra, at hunden hjemmefra har lært, hvad et kort og præcist NEJ betyder - ellers skal det trænes. (Står i hvalpebogen). Og den ved nok også, hvad DYGTIG betyder. Jeg foreslår, at du går med den rundt i haven. Hver gang den nærmer sig hækken siger du venligt men bestemt NEJ - og når den så kigger på dig roser du med DYGTIG - da vender den jo rumpen til hækken. Evt. en lille godbid - det handler jo om positiv forstærkning af den adfærd, man ønsker. Du spørger også om det mon kan passe, at man aldrig må skælde en hund ud, når den kommer. JA, det passer. Selv om det har taget tid, og man er irriteret, så er man nødt til at rose hunden, når den kommer. Den skal jo netop forstå, at det bedste sted i verden er henne hos dig! Også her, måske en lille godbid. For hvad sker der, hvis man lader sin harme skinne igennem: "De brokker sig alligevel, når jeg kommer, så jeg kan lige så godt tage en ordentlig tur." Men måske var det en ide at indhegne noget af haven med lidt af det billige havehegn, så behøver du da ikke holde øje hele tiden. En hund er jo stadig en hund, og den der hare på den anden side af vejen - og bilen der kommer - ja...