Indlæg: 2

Oprettet af | Oprettet: 29-03-2010, 10:12

Hund i nyt hjem? - udehund vs. indehund.

Hejsa.

Vi er en småbørnsfamilie, der igår har fået en dejlig schæfertæve på ca. 1½ år hjem. Vi har hende på prøve i en uges tid.

Tæven er vant til og bo i løbegård, og er derfor ikke vant til og bo indendøre. Hun har også været vant til og sove udendørs om natten. Hun skal nu til og forholde sig til en masse nye ting, ny familie samt nyt miljø, hvilket vi godt kan mærke, er noget af en omvæltning for hende. Hun er sød og rar, og har et meget venligt sind, kontaktsøgende og slikker os meget på hænderne.

I nat, ca. 3 timer efter vi var gået i seng, havde hun sovet det, hun mente hun skulle, og blev derfor meget rastløs. Jeg var nede, vi sover på 1. sal, 3-4 gange og fjerne sko, jakker osv da hun hev disse på gulvet, hun bed i sit hundetæppe, hvilket jeg ikke skældte hende ud over. Da jeg havde været nede 4 gange, besluttede jeg mig for, og lægge mig ned på sofaen, så jeg var i nærheden. Hun faldt til ro med det samme.

Kl 4 vækkede hun mig, hvor jeg gik ud i haven med hende. Hun fik tisset af, og ville lege, men gik ind med hende igen, for tænkte, at hun skal vænne sig til, at man sover om natten, og ikke leger med bold osv i haven.
Luftede hende på dette tidspunkt, da jeg opfatter hende som hvalp, da hun ikke har været vant til og være inde om natten.

Vi går til vuggestuen om morgenen, hvor hun er med, og aflevere vores søn. Når vi kommer tilbage, leger vi i haven, og går så ind.

Jeg tænker, at selvfølgelig skal hun være ude, og aktiveres en del, da hun er en brugshund. MEN, hun er også nød til og vænne sig til, at man er indendøre, og kan ligge og slappe af i løbet af dagen.
Jeg er gravid med termin om 3 ugers tid, så jeg kan heller ikke lege vildt i haven i længere tid af gangen, ej heller gå mange lange ture, før jeg har født. Selvfølgelig sørger jeg for, at hun bliver luftet samt aktiveret. Dog skal hun jo lære og slappe af indendøre i selskab med os.

I løbet af dagen igår, faldt hun fint til ro, da vores søn sov til middag, og min kæreste kørte til byen. Da vi sad i sofaen om aftenen, lagde hun sig til og sove på gulvet ved siden af os. Hun er på lige med det samme, når vi rejser os og går i et andet rum.
Det er især, når vores søn kravler rundt på gulvet, han er 14 mdr, at hun bliver fjollet. Hun aner tydeligt ikke, hvad han er for en størrelse, og forstår slet ikke, hvorfor han kravler rundt, larmer og leger. Dog er hun meget OBS på ham, og passer virkelig på, ikke og komme til og træde på ham. Hun slikker ham meget, og snuser meget til ham, hvilket vi tager som positiv adfærd. Når han får taget fat i hende, fryser hun med det samme, og står helt stille, ej dette er hun vant til. Vi er hurtige til og få ham til og slippe hende, så vi ikke fremprovokerer en negativ reaktion fra hende, og er OBS på, at han ikke skal hive fat i hende, men lære og ae hende.

Hvordan hjælper vi hende bedst muligt med denne omstilling? Så vi undgår så lidt stress og rastløshed som muligt.

Håber min skrivelse er nogenlunde overskuelig, og håber på svar.

Mvh Tine

Skriv et svar til indlægget



30-03-2010, 07:26

Hej Ina. Tak for dit svar.

Hunden er brugt til udstilling samt træning, dog levede hun ikke helt op til de krav, der er indenfor Schæferforeningen, så derfor valgte de og sælge. Hun er trænet, dog ikke så meget. Hun er meget OBS på en, når man er i haven eller ude på tur.

Hun har været vant til og blive luftet, både i skov, i byen og på træningsbanen, så det er ikke en "vild-hund", om man så må sige. Hun er vant til menneskehænder.

Dog har hun jo været vant til, og bo i en løbegård, og har kun været indendøre i kortere tid afgangen, og aldrig sovet indenfor, så det er her udfordringen er. Hun er jo ikke vant til dette miljø, og ej heller klimaet.

Hun klarede dagen igår rigtig fint. Det hun skal vænne sig mest til, er vores søn, der kravler rundt på gulvet. Hun forstår slet slet ikke, hvad han er for en størrelse, dog synes jeg allerede, at der er sket fremgang. Første gang hun så ham, blev hun noget så forskrækket, da han kom kravlende over gulvet med alle sine lyde. Nu er hun ikke bange for ham mere, men følger ham rundt, snuser og slikker ham, og er meget forsigtig omkring ham. Hun passer virkelig på, ikke og stå i vejen eller træde på ham. Hun har et meget venligt sind, og er "underdanig" på den positive måde.

Jeg fik en god snak med tidligere ejer igår, der fortalte mig, hvilket jeg også selv kan huske, fra min barndom med Schæfere, at Schæferen har det aktivitetsniveau, man selv sætter. Selvfølgelig skal den luftes, trænes og leges med, men heller ikke mere, end man selv ønsker. Vi kan rette sagt, selv sætte standarden for, hvor hyperaktive hun skal være. Jo mere og jo højere gear, vi kører hende i, jo mere aktivitet vil hun kræve for og være tilpas.

Natten har hun klaret fint. Hun har holdt sig. Dog bider hun midt på natten i sit hundetæppe, vi fjerner sko, jakker osv. Jeg gik ned irettesatte hunde, og lagde mig på sofaen, for og kunne holde øje med hende. Før eller siden skal hun lære, at det er forbudt og ødelægge ting, da vi ikke skal fjerne sko og jakker fremover. Hun forstå hurtigt "føj", i hvertfald når vi er i nærheden.

Hvad er bedst? Og lade tæppet ligge, så hun vænner sig til det, eller fjerne det for og undgå uønsket adfærd? - Tænker, at hvis vi fjerner det, så vil vi bare udsætte problemet, eller også vil hun bide i noget andet eks. skoreolen.