Hej
Ja, mine forændre har haft en i mange år og min veninde har også haft en. Det er en smuk hund, som kræver meget stimulering. De kan gø i en uendelighed og de er meget aktive. De er avlet til at holde fårene væk fra klipperne, ved at løbe ud og gø. Dette instinkt er nærværende i dem, så de kan for eksempel sætte en stor ære i at beskytte dig imod biler, fugle, cyklister ved at løbe rundt og gø ad overnævnte hele tiden. Meget sympatisk tænkt, men svært irriterende.
De er ikke så kvikke (læs langsomme til at lære trix) og de synes ikke det er specielt interessant at komme når man kalder fra naturens side. Jeg er sikker på, at de kan blive fremragende hunde, hvis man har tid og vil gøre en ekstra indsats. Sorry, men hvis jeg var dig, ville jeg se mig om efter en anden.