Hej Klaus,
Vores Arthur trak også meget, og vi investerede også i sådan en snude-sele - faktisk på opfordring fra en hundetræner. Det har gjort mirakler - han lystrer det mindste vink, og vores 6-årige Jonathan kan gå med ham uden problemer.
Arthur er heller ikke vild med at få den på, og når vi går, så gnubber han nogen gange snuden i græsset. Når vi har været ude at gå, plejer jeg lige at give ham en ordentlig gnubbetur på snuden med et håndklæde - det nyder han rigtig meget. Jeg tror den klør lidt. :-)
Prøv evt. at gøre den lidt løsere.
Jeg tror også, at det er fint med øvelser, men hvis man har et her-og-nu problem (og ellers har en race, som er kendt for at være stædig), så synes jeg det er en god løsning.
- Carsten
Blog: http://gehling.dk