Jeg har ikke noget imod hundene. Faktisk er jeg imod, at man kriminalisere bestemte hunderacer.
Men jeg har en hel masse imod de fjolser, som anskaffer sig de forskellige muskelhunde og blandinger deraf, som er på mode for tiden, ene og alene fordi de er på mode... Fordi deres seje venner har "sådan en"... Fordi de ser rå ud i gadebilledet, og skaber skræk blandt ejere af små hunde osv osv osv... Folk, der holder disse hunderacer af de forkerte grunde.
Når det så er sagt... Så kan mange muskelhunderacer ikke døje andre hunde af samme køn, så hvis man er ejer af sådan en hund, er det ekstra vigtigt at socialisere den til andre hunde tidligt, så man måske kan undgå aggressiv adfærd senere i dens liv.
Og sker der så alligevel det, at ens hund ikke kan med fx hunde af dens eget køn, så skal man satme være en ansvarlig hundeejer og holde kræet i snor. Og det er især dette, som mange amstaff-ejere åbenbart har svært ved at forstå. Og det skyldes vist, at det desværre tit er umodne knægte, der falder for de hunderacer.
Jeg har også mødt eksempler på ejere af den type hunde, som virkeligt har haft tjek på tingene, og som har opdraget og socialiseret deres hund godt. Men det er vist desværre snarere undtagelsen end reglen.
Synes også, at der burde være et slags kørekort til hund. Om det skal omfatte alle racer er blot bestemte "risikogrupper" er jeg sådan set ligeglad med... Vi fornuftige hundejere skal jo nok bestå alligevel :);
Men måske kunne det forhindre de forkerte typer i at holde hund. Jeg bor i København NV, og her er selvsagt en del af de "forkerte typer", og der er også nogle, som helt tydeligt bruger deres hund som våben og potensforlænger. Det er synd for hunden...