Dvs den er omkring 9-10 uger gammel. Nyd det mens det varer, det er "hvalperæs" - men pas lidt på med vild leg lige efter, den har spist, da nogle hunde kan få mavedrejning af det. Hvis hvalpen kører op, og du gerne vil dæmpe den lidt, så tag den ind til dig og stryg den over ryggen fra hoved til hale i rolige strøg, det virker beroligende. Det gavner aldrig at hæve stemmen og løbe efter den, så bliver det bare endnu sjovere.
Små hvalpe vil gerne bide i ting, så man skal sørge for at ledninger osv er langt udenfor rækkevidde.
Nyd hvalpen mens den er lille!
Det er en rigtig god ide at komme med på et hvalpehold, hvalpemotivation, inden hvalpen er et halvt år. Der er flere muligheder, alt efter hvor man bor - DKK, DCH osv. Selv om man ikke har ambitioner mht videre hundetræning, så er hvalpekurserne virkelig noget der giver nogle gode redskaber til et godt liv med hund.